The following is the most recent joint statement from Southbridge Public Schools’ Receiver/Superintendent, Jeffrey A. Villar, and Police Chief, Shane Woodson regarding the March 13 incident in which a student brought a firearm to Southbridge High School.
At approximately 11:50 a.m., on Monday March 13, the Southbridge Police Department received a confidential tip about a video posted on social media, which had a student displaying what was believed to be a firearm in a bathroom believed to be at Southbridge High School. Officers responded to the school, informed Principal Raines of the tip, and then police (not educators) located and detained the student within five minutes. Police took the student to police headquarters. With that individual in custody so quickly, there was no lockdown at the school.
After further investigation and after police were able to obtain digital evidence seized as a result of a search warrant, police believe that what happened that morning was as follows: At approximately 7:50 a.m., the student brought a firearm onto school grounds and took a video of himself with it in a school bathroom, then posted the video on social media. Police believe the student later left the school and hid the firearm in a friend’s vehicle in the school parking lot, and the vehicle was moved from the school property later that morning. Following the acquisition of the digital evidence, an arrest warrant was issued for a second student, who police arrested at a later date.
The police and district contained the situation quickly, and the high school was deemed safe. No threat was made against the school or any students at any time. No gun was found at the school. The district and police department continue to collaborate closely on safety procedures.
ESPANOL
El siguiente es el comunicado conjunto más reciente del Receptor/Superintendente de las Escuelas Públicas de Southbridge, Jeffrey A. Villar, y el Jefe de Policía, Shane Woodson, con respecto al incidente del 13 de marzo en el que un estudiante llevó un arma de fuego a la Escuela Superior de Southbridge.
Aproximadamente a las 11:50 a.m. del lunes 13 de marzo, el Departamento de Policía de Southbridge recibió una denuncia confidencial sobre un video publicado en las redes sociales, en el que se veía a un estudiante mostrando lo que se creía que era un arma de fuego en un baño que se creía que estaba en la Escuela Secundaria Southbridge. Los oficiales respondieron a la escuela, informaron al director Raines sobre la denuncia y luego la policía (no los educadores) localizó y detuvo al estudiante en cinco minutos. La policía llevó al estudiante a la sede de la policía. Con esa persona detenida tan rápidamente, no hubo cierre de emergencia en la escuela.
Después de una investigación más exhaustiva y después de que la policía pudo obtener pruebas digitales incautadas como resultado de una orden de registro, la policía cree que lo que sucedió esa mañana fue lo siguiente: aproximadamente a las 7:50 a.m., el estudiante llevó un arma de fuego al recinto escolar y se grabó con ella en un baño escolar, luego publicó el video en las redes sociales. La policía cree que el estudiante luego abandonó la escuela y ocultó el arma de fuego en el vehículo de un amigo en el estacionamiento de la escuela, y el vehículo fue retirado de la propiedad de la escuela más tarde esa mañana. Después de la adquisición de la evidencia digital, se emitió una orden de arresto para un segundo estudiante, que la policía arrestó en una fecha posterior.
La policía y el distrito resolvieron la situación rápidamente y se consideró que la escuela secundaria era segura. No se hizo ninguna amenaza contra la escuela ni contra ningún estudiante en ningún momento. No se encontró ningún arma de fuego en la escuela. El distrito y el departamento de policía continúan colaborando estrechamente en los procedimientos de seguridad.